Ola, Pole Dance

Pole Dance to siła i subtelność w jednym, dlatego odbiór wizualny ćwiczeń przy drążku jest tak atrakcyjny i ciekawy. Z jednej strony widzimy ogromną moc mięśniową i wytrenowanie, z drugiej zaś wdzięk, spryt i zmysłowość.
Zadałam parę pytań osobie, która tak rozkochała się w tej dyscyplinie, że kupiła sobie drążek, aby trenować w domu:)

1. Co sprawiło, że spośród tylu możliwości ruchu fizycznego zdecydowałaś się na Pole Dance?

Pole Dance ćwiczę od roku. Na pierwsze zajęcia poszłam z czystej ciekawości, niejednokrotnie wcześniej czytając o niezliczonej ilości korzyści, jakie niesie ze sobą uprawianie tej dyscypliny sportu. Pole Dance to forma aktywności fizycznej łącząca ze sobą taniec, akrobatykę i gimnastykę. W odróżnieniu od innych form ćwiczeń, zajęcia nie koncentrują się na wybranej grupie mięśni lecz pracują nad ich szeroką gamą, a technika tych ćwiczeń wzmacnia całe ciało.
Jestem miłośniczką różnych dyscyplin sportu, ważne jednak by znaleźć coś co lubimy robić, by trening nie był przykrym obowiązkiem, czy kolejnym noworocznym postanowieniem wypowiedzianym zbyt wcześniej. Ważne by stało się to naszą pasją i odskocznią od codzienności.

2. Czy istnieje stereotyp, że ćwiczenia tego typu kojarzą się niektórym z tańcem w nocnych klubach?

Nazywanie Pole Dance tańcem na rurze jest bardzo mylne i błędnie kojarzone z nocnymi klubami. Przede wszystkim Pole Dance nie należy mylić z Lap Dance, różnica bowiem jest zasadnicza. Lap Dance to taniec kontaktowy, gdzie drążek służy jako element tańca erotycznego, a tańczące przy nim panie maja widzów w postaci męskiej publiki w nocnych klubach. W Pole Dance drążek to tylko element, który umożliwia wykonywanie różnych figur. Do uprawiania Pole Dance przyznaje się wiele międzynarodowych gwiazd, takich jak: Madonna, Kate Hudson, Cindy Crawford, Jessica Alba czy Demi Moore.

3. Jakie mięśnie najbardziej są zaangażowanie w tego typu ćwiczeniach?

Pole Dance to jedna z najbardziej wszechstronnych aktywności, która angażuje do pracy mięśnie całego ciała. Uprawianie Pole Dance w wyjątkowy sposób sprzyjają modelowaniu kobiecej sylwetki. Kształtują się ramiona, łydki, uda, pośladki oraz wzmacniają mięśnie brzucha i pleców. W trakcie ćwiczeń na drążku pionowych obciążeniem jest ciężar naszego ciała, dzięki temu dochodzi do mimowolnego i równomiernego przyrostu tkanki mięśniowej.
Poprawa sylwetki ciała nie jest jednak jedyną zaletą. Zmienia się sposób poruszania, zyskujemy pewność siebie oraz doskonałą koordynacje ruchową. Stajemy się znacznie silniejsi, bardziej sprawni i elastyczni. Ćwiczenia na drążku w dużej mierze podnoszą świadomość ciała, a także uczą zmysłowych ruchów. Warto dodać, że Pole Dance nie jest przeznaczony tylko dla żeńskiej grupy osób.

4. Co trzeba zabrać ze sobą na zajęcia i czy wymagana jest dobra kondycja aby pójść na pierwszą lekcje Pole Dance?

Często powtarzanym mitem jest to, że należy mieć dobrą kondycje i rozciągnięte ciało. Osobom z takimi predyspozycjami na pewno będzie łatwiej, ale prawdą jest, że jest to sport dla każdego. Przykładowo, mięśnie rąk wyrabiają się w miarę trenowania. Osoby z mocnymi rękoma będą mieć łatwiej, z kolei osoby ze słabszymi, szybko sobie te mięśnie wzmocnią.
Na zajęcia należy zabrać ze sobą strój sportowy. Obuwie (adidasy) nie są konieczne. Pole Dance najlepiej ćwiczyć na boso. Na etapie oswojenia się z drążkiem odpowiednie będą leginsy i zwykła dopasowana koszulka, jednak wraz ze wzrostem trudności ćwiczeń i wzrostem naszych umiejętności najlepsze będą krótkie spodenki, bokserka bądź sportowy stanik. Prawdą jest, że im mniej ubrania, tym lepiej będzie nam się ćwiczyć, ponieważ dobrą przyczepność na drążku zapewnia kontakt ze skórą.
W dzień treningu nie należy smarować ciała ani dłoni balsamem, kremem, oliwką czy innymi natłuszczającymi produktami.

5. Jakie są pierwsze momenty ćwiczenia na drążku, co nas może zniechęcić. Po jakim czasie treningowym następują efekty swobodnej akrobatyki na drążku ?

Po pierwszym treningu najbardziej zniechęcić może nas ból mięśni oraz mnóstwo siniaków, które w miarę postępów powoli znikają, wracając przy kolejnych nowych, bardziej zaawansowanych figurach. Efekty pracy na drążku są kwestią indywidualną. Jednym wykonywanie określonych ćwiczeń przychodzi łatwiej, drugim z większym trudem, bądź zwyczajnie potrzebują na to więcej czasu. Najważniejsze jednak by czerpać satysfakcję, nawet z tych najdrobniejszych postępów.

Ola,
Na co dzień pracuje i maluje swój kolorowy świat sporą aktywnością fizyczną. Oprócz Pole Dance, trenuje Crossfit, jeździ na rolkach, gra w tenisa. Zawsze ma słońce na horyzoncie, a przynajmniej bardzo się stara mieć i te starania widać w każdym szczególe jej życia. Zwariowana pod każdym względem w sposób uroczy i typowo kobiecy:)

Monika Czerepak - ZnanyLekarz.pl